csozeZTL

- Te fizetsz az embereidnek? - Én nem. - Én sem. És bejárnak? - Be. - Az enyéim is. - Te, nem kéne ezektől belépődíjat szedni?

Utolsó kommentek

A tervező I. - Ferdinand Porsche

csozeztl 2011.03.18. 08:39

Ferdinand Porsche osztrák autótervező, a legendás Volkswagen bogárhátú megálmodója. A mérnök élete nem szűkölködött kalandokban: tervezett tankokat, sportautókat, Louis Renault fogságában pedig "összedobta" a gallok népautóját is.

Porsche 1875. szeptember 3-án született az Osztrák-Magyar Monarchiában, az akkor Csehországhoz tartozó Maffersdorf városában, szudétanémet területen. Saját magát mindig osztráknak vallotta, s amikor Hitler "germanizálni" akarta, a "megtiszteltetést" nem fogadta el, osztrák maradt német szolgálatban is. Fiatal bádogosinasként a maffersdorfi szőnyeggyárban találkozott először a modern technikával: megcsodálta a nagy gőzgépet, s az addig számára ismeretlen áramfejlesztőt. Felszabadulása után Bécsbe, Egger Béla villamos üzemébe került, a fővárosban napi munkája mellett a Császári és Királyi Ipariskola tanfolyamait is elvégezte. Nemsokára Egger gyárának próbatermében alkalmazták, ahol a konstrukciós munkákban is részt vehetett. Magyarországon is dolgozott: a Magyar Waggon- és Gépgyár autóosztályán tevékenykedett.

1897-ben Ludwig Lohner kocsigyártó cégéhez került, s nem sokkal később egy - a tulajdonos és Porsche által tervezett - elektromos autót mutattak be az 1900-as párizsi világkiállításon. Miután Lohner eladta szabadalmait az Austro-Daimlernek, Porsche követte konstrukcióit, s technikai igazgatói állást kapott a cégnél. 1905-től 1923-ig dolgozott a Daimler ausztriai gyárában, ahol Maja néven kiskocsit és kiváló versenyautókat konstruált.

1923-ban Stuttgartba utazott és Daimlerék konstrukciós irodájában számos Mercedes típusú kocsit tervezett. 1924-ben a bécsi Technikai Főiskola díszdoktori címet adományozott neki elsősorban haditechnikai alkotásaiért, Mercedes sportautóiért pedig a stuttgarti Technikai Főiskola megválasztotta tiszteletbeli professzorává.

1926-ban a Benz és a Daimler egyesült, amivel Porsche nem értett egyet, ezért visszaköltözött Ausztriába. A Steyr-cégnél megalkotta a Steyr Austria nevű kocsit, amit Párizsban is kiállítottak. 1929-ben otthagyta a gyárat, 1931-ben Stuttgartban nyitott önálló tervezőirodát, ahol számos versenyautót, majd hadijárművet szerkesztettek. Álma azonban az volt, hogy strapabíró, de igénytelen és legfőképp olcsó népautót gyártson. 1931-re a tervezőasztalon már elő is készítette - fiával, Ferryvel közösen - a konstrukciót - a dátum hangsúlyozása azért fontos, mert sokan a VW népautó gondolatát és tervét Hitlernek tulajdonították. 

Hitler azonban csak 1933-ban adott megbízást Porschénak, aki addig már előbb a Zündapp-, majd az NSU-műveknél próbálkozott tervei megvalósításával, s az NSU-nál három, a későbbi "Bogár" alakját hordozó kocsi el is készült. Csak kisebb módosításokat kellett végrehajtani ahhoz, hogy az autó megfeleljen a birodalmi kancellár követelményeinek: óránként legalább 100 kilométeres utazósebesség, négy-öt férőhely, léghűtéses motor és legfeljebb ezer márkás ár.

1936-ra legyártottak három Volkswagen kocsit, majd a Daimler-Benz üzemeiben elkészült a próbaszéria is. 1938. május 26-án nemcsak egy új gyár, hanem egy új város alapjait is lerakták Wolfsburgban. Az óriási lendülettel megkezdett építkezés azonban hamarosan megtorpant: 1939-ben megkezdődött a háború, s 1941-ben leállítottak minden polgári építkezést. A haditermelésre való átállásig összesen 210 kocsit gyártottak.

A második világháború alatt Porsche irodájában katonai járműveket terveztek, az első Porsche-emblémák így nem is autókon, hanem Tigris-tankokon jelentek meg. A háború vége felé a wolfsburgi gyár is bombatalálatot kapott, de a légitámadások nem semmisítették meg teljesen. A megszálló angolok hamar beindították a gyártást, s már 1945-ben 1785 népautó készült, 1946-ban tízezer.

A háború alatt Porsche tervezőirodája Stuttgartból Ausztriába, Zell am See közelébe települt. 1945-ben a franciák letartóztatták a tervezőt, Párizsba vitték és az autógyáros Louis Renault villájában helyezték el. Az ok az volt, hogy a Renault szintén farmotoros kiskocsi gyártását tervezte, s Porschét kérték meg a konstrukció javítására. Ő egy portásfülkében alkotta meg a később népszerűvé vált Dauphine-t, azaz a népszerű bogárhátú mellett ő tervezte az első francia népautót is. Porsche 1947-ben egymillió frank óvadék ellenében szabadult.

Elengedése után, a mérnök visszatért Németországba, de az autóiparnak végleg hátat fordított, 1951. január 30-án halt meg Stuttgartban. A legendás sportkocsikat már fia fejlesztette ki, ám Ferdinand Porsche konstrukciója, a "Bogár" közben meghódította a világot: 1955-ben már a milliomodik kocsi gördült le a wolfsburgi gyár futószalagjáról. A gyártás megszűnéséig, 1938 és 2003 között 21,5 millió bogárhátút adtak el a világ 180 országában.

A márkán belül azonban már nem ez az abszolút rekord: 2002 nyarán beérte, majd elhagyta a szintén legendás Golf modell. A "Bogár" mára kultuszautó lett - amellett, hogy ma is sokaknak mindennapi közlekedési eszköze, sőt még filmsztárként is láthattuk-láthatjuk. Németországban 1978-ban gördült le az utolsó a szalagokról, és egyenesen a wolfsburgi gyári múzeumba került. Alapvetően az eredeti konstrukció alapján 2003 nyaráig gyártották a mexikói Pueblában, ott, ahol utódja, a New Beetle is készül. Ez azonban már csak hangulatában idézi a Volkswagen népautóját - konstrukciója, kivitele és az ára is teljesen más.

 

Címkék: porsche autó legenda vw

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csozeztl.blog.hu/api/trackback/id/tr92749331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása